گروه ارگانیک پروران طبرستان – ایران چیک

تامین کننده خوراک طیور و جوجه یک روزه و نمیچه مرغ برای پرورش دهندگان بومی و صنعتی و مرغ داری ها

گروه ارگانیک پروران طبرستان – ایران چیک

تامین کننده خوراک طیور و جوجه یک روزه و نمیچه مرغ برای پرورش دهندگان بومی و صنعتی و مرغ داری ها

ایرانچیک_مزایای پرورش بلدرچین

دوشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۳:۰۵ ب.ظ

 

مزایای پرورش بلدرچین

گوشت بلدرچین یک منبع پروتئینی است 
در سال‌های اخیر گوشت بلدرچین به‌ عنوان یک منبع پروتئینی در اکثر فروشگاه‌های مواد پروتئینی به‌ صورت بسته‌بندی‌ شده عرضه می‌شود و مصرف آن روزبه‌روز افزایش می‌یابد.
طعم مطبوع گوشت بلدرچین به‌طور عمده مربوط به ماده گلیکوژن موجود در سلول‌های ماهیچه است و هر چه ماهیچه‌ها در طول حیات حیوان فعال‌تر باشند، گوشت آنها، لذیذتَر خواهد بود.
هر چه حیوان دارای فعالیت و جنب‌وجوش بیشتری باشد میزان گلیکوژن در ماهیچه افزایش‌ یافته و سبب بهتر شدن کیفیت گوشت خواهد شد. بلدرچین حیوانی با خصوصیت پرندگان وحشی شکاری و پر جنب‌وجوش است و به دلیل خواص مذکور، گوشت آن را بسیار خوش‌طعم و مقوی می‌دانند.
بزرگ‌ترین ماهیچه پرندگان، ماهیچه سینه است که این عضو در پرندگانی مثل مرغ و خروس به دلیل عدم پرواز دارای بافتی خشن و طعمی نه چندان لذیذ است درحالیکه در مورد بلدرچین به علت جنب‌وجوش و فعالیت زیاد، گوشت سینه علاوه بر اینکه حجم قابل‌توجهی از کل لاشه را تشکیل می‌دهد دارای طعم خوشمزه نیز است.
سینه بلدرچین با 40 درصد از سهم لاشه آماده بریانی، نسبت به سایر طیور بالاترین میزان را به خود اختصاص می‌دهد و بلدرچین حتی در تقسیم سهم 80 سینه به گوشت خالص، 12 استخوان و 8 درصد پوست، بهترین بازدهی را نسبت به سایر طیور دارد.
 

کم‌چرب بودن از امتیازات مهم گوشت بلدرچین
گوشت سینه بلدرچین از درصد آب کمتری (در حدود 72 درصد) نسبت به سایر طیور برخوردار است و گوشت سینه آن دارای 25 درصد پروتئین، خام، 6/2 درصد چربی خام و 2/1 درصد خاکستر است.
گوشت بلدرچین نسبت به گوشت مرغ کمی تیره‌تر و تُردتَر است و ازنظر خصوصیات شیمیایی تا حدودی با گوشت سایر طیور تفاوت دارد که تفاوت عمده این است که گوشت بلدرچین کم‌چرب است.
 

 ارزش غذایی هر گرم تخم بلدرچین به‌اندازه 4 گرم تخم‌مرغ است
هرچند که تخم بلدرچین از لحاظ وزنی حدود یک‌پنجم تخم‌مرغ معمولی وزن دارد ولی نتایج آزمایشات نشان داده است که ارزش غذایی تخم بلدرچین به‌مراتب بیش از ارزش غذایی تخم‌مرغ بوده است.
در مقایسه تخم بلدرچین با تخم مرغ، یک تخم بلدرچین در مقایسه با یک تخم‌مرغ دارای 5 برابر کلسیم و فسفر، 5/7 برابر آهن، 6 برابر ویتامین B1 و B2 و 14 تا 15 برابر ویتامین B12 می‌باشد.
میزان کلسترول زرده تخم بلدرچین 78/21 میلی‌گرم در هر گرم زرده و لگهورن سفید 61/20 میلی‌گرم در هر گرم زرده است، بنابراین کلسترول زرده تخم بلدرچین بیشتر از تخم‌مرغ است.
تخم بلدرچین از نظر تره اونین و لیزین غنی‌تر از تخم‌مرغ بوده ولی ازنظر ایزولوسین فقیرتر است و زرده تخم بلدرچین ازنظر ماده خشک، چربی، فسفر، مولیبدن، ویتامین A، مس، کبالت، اسید نیکوتینیک، فسفولیپید به‌ویژه لیستین غنی‌تر از تخم‌مرغ بوده و نسبت به تخم‌مرغ از مزه بهتری برخوردار است ولی از نظر منگنز، روی و کاروتن فقیرتَر است.

تخم بلدرچین ازنظر وزنی حاوی 5/59-5/58 درصد سفیده، 31 تا 32 درصد زرده و 5/9 درصد پوسته بوده و میانگین وزن تخم‌ها 10 گرم و در حدود 8% از وزن بدن بلدرچین ماده است.
 

گوشت بلدرچین به‌دلیل داشتن کلسترول بسیارکم، طرفداران زیادی دارد
گوشت بلدرچین به دلیل طعم مطبوع و داشتن کلسترول بسیارکم، طرفداران زیادی دارد و به‌عنوان پرنده‌ای باارزش اقتصادی شناخته‌شده و هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان پرورش داده می‌شود.

به علت فقدان اطلاعات کافی در مورد روش پرورش بلدرچین، غالباً پرورش‌دهندگان از اطلاعات مربوط به پرورش مرغ برای پرورش و نگهداری آن استفاده می‌کنند که با توجه به تفاوت‌های بیولوژیکی این دو پرنده ممکن است باعث بازده نامطلوب شود.
کاهش قیمت محصولات تولیدی از طریق کاهش هزینه تولید، حمایت از پرورش‌دهندگان بلدرچین از سوی مسئولان ذیربط و ترویج و تبلیغ محصولات و مزایای پرورش بلدرچین از طریق رسانه‌ها، از راه‌حل‌های پیشنهادی برای توسعه صنعت پرورش بلدرچین در کشور قلمداد می‌شود.

به دلیل مقاومت بیشتر بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف در مقایسه با مرغ، پرورش آن بدون استفاده از دارو و آنتی‌بیوتیک انجام می‌شود، بنابراین گوشت و تخم بلدرچین ارگانیک و سالم است که ذخیره داروئی مضری برای مصرف‌کننده در بافت خود ندارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۴
ایمان قناعت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی