گروه ارگانیک پروران طبرستان – ایران چیک

تامین کننده خوراک طیور و جوجه یک روزه و نمیچه مرغ برای پرورش دهندگان بومی و صنعتی و مرغ داری ها

گروه ارگانیک پروران طبرستان – ایران چیک

تامین کننده خوراک طیور و جوجه یک روزه و نمیچه مرغ برای پرورش دهندگان بومی و صنعتی و مرغ داری ها

ایرانچیک_غذای غاز

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۳۸ ب.ظ

غذای غاز

غازها، پرندگانی زیبا از خانواده مرغابی های وحشی هستند. غازها در تمام نقاط دنیا از جمله ایران زندگی می کنند. غازها، پرندگان نسبتا بزرگی هستند و نژادهای مختلفی دارند. یکی از موضوعات مهم در زنده ماندن غاز ها، غذای غاز ها است. در این نوشته، توضیحات کاملی را درباره تغذیه این پرنده و چگونگی تغذیه جوجه غازها برای شما بیان کرده ایم. از شما می خواهیم تا پایان این نوشته، همراه ما باشید.

غذای غاز با توجه به روش نگهداری

در کشورهای مختلف، از مواد غذایی مختلفی برای غذا دادن به غازها استفاده می شود. انتخاب غذا، تا حد زیادی به روش پرورش غاز بستگی دارد. غذای غازهای خانگی و غازهایی که در محیطهای بسته نگهداری می شوند، با غذای غازهای آزاد فرق دارد. نکته ای که باید در تغذیه غازها رعایت کرد این است که غذای غاز، باید دارای نسبت مشخصی از پروتئین، چربی، سبزیجات، غلات و دانه ها باشد تا تمام نیازهای این پرنده، توسط غذایش تامین شود. غازها عاشق آب هستند و زیاد آب می خورند. آب، یکی از عناصر مهم برای ادامه حیات غازها است. اگر غذای غاز با آب ترکیب شود و حالت نرم و خمیری پیدا کند، آن غذا بهتر خورده می شود.

تغذیه غازها چیست؟

غازها زیاد غذا می خورند؛ به همین دلیل است که جوجه غازها سریعا رشد می کنند و وزنشان بالا می رود.  غازها، پرندگانی گیاه خوار هستند و همیشه از خوردن سبزی و علف لذت می برند. غازها به خوردن علف تازه و سبزیجاتی مانند هویج و گوجه فرنگی علاقه دارند و شما می توانید از انواع سبزیجات برای غذا دادن به غازها استفاده کنید. علاوه بر سبزیجات، غازها را می توان با بذرها، دانه ها، ذرت، سبوس گندم، آرد برنج یا آرد گندم، سویا، گوشت و غذاهای باقی مانده انسان تغذیه کرد.

جیره غذایی غاز

جیره غذایی غازها، به سن غاز، جنسیت و نژآد غاز بستگی دارد. در ابتدای تولد جوجه غاز، پرنده را با نان ریز شده در آب یا شیر سیر می کنند. در همین هنگام، از سبزیجات و علفها نیز برای تغذیه غازها استفاده می شود تا جوجه ها به خوردن علف و سبزی عادت کنند. بعد از یک ماهگی غاز، می توان از خوراکی های سرشار از نشاسته و ذرت برای تغذیه غازها استفاده کرد. دانه ها و بذرهای نشاسته ای هم باعث رشد غازها می شود و هم چربی موردنیاز غاز را به بدن او می رساند. سبزیجات، برنج پخته شده و سیب زمینی پخته از دیگر غذاهای مناسب برای غازها است.

وقتی می خواهید جیره غذایی غاز را مشخص کنید، به میزان انرژی مصرفی پرنده باید توجه داشته باشید. غازهایی که در حال تولید مثل و جوجه کشی هستند یا تازه تخم گذاری کرده اند، به مواد غذایی بیشتری نیاز دارند و شما باید جیره غذایی این غازها را تغییر دهید. غازهای در حال تولید مثل را با کنسانتره گوشت، ذرت، سویا، نمک و سبوس گندم تغذیه کنید. جیره غذایی غازهای در حال تولید مثل، به جثه غاز و تعداد تخمهایی که گذاشته است نیز بستگی دارد. در این دوران، بهتر است به غازها اجازه دهید به هر اندازه که می خواهند غذا بخورند؛ زیرا بدن آنها به انرژی بیشتری نیاز دارد.

یادتان باشد که غازها، در هر سن و موقعیتی به آب فراوان نیاز خواهند داشت؛ پس آبخوری ها را همیشه با آب تمیز پر کنید. هم چنین شما باید در کنار جیره غذایی غاز ، مقدار زیادی سنگریزه در اختیار پرنده قرار دهید تا آنها را بخورد؛ زیرا سنگریزه باعث هضم بهتر غذا در معده غاز می شود.

غازها به منظور تولید گوشت، تخم گذاری و جوجه کشی و مصارف دیگر نگهداری می شوند. اگر غازها برای تولید گوشت پرورش داده می شوند، باید از خوراکی های چاق کننده برای تغذیه غاز استفاده کرد؛ اما اگر غازها به منظور تخم گذاری و جوجه کشی نگهداری می شوند، از گیاهان و سبزیجات باید تغذیه شوند تا زیاد چاق نشوند؛ زیرا غازهای چاق، در تخم گذاری و تولید مثل مشکل دارند و تخمهایی بدون نطفه می گذارند.

غذای جوجه غاز

جوجه غازها را باید با جیره غذایی استارتر تغذیه کنید که متناسب با شرایط بدنی جوجه ها است و حدود 20 درصد پروتئین دارد. اگر می خواهید جوجه غازها، غذایشان را با اشتیاق بیشتری بخورند، غذای آنها را درون کمی آب بخیسانید. از 4 روزگی، جوجه غازها را به خوردن علف عادت دهید. بعد از رسیدن جوجه غاز به سن 14 روزگی، باید جوجه ها را با غذای رشد تغذیه کنید.

سبزیجات، بذرها و پسماندهای غذاهای انسان از جمله غذاهای مناسب برای دوران رشد جوجه محسوب می شوند. از 2 هفتگی تا 7 هفتگی، جوجه غاز را با غذای رشد سیر کنید. وقتی جوجه غازها 1 ماهه شدند، می توانید به آنها خوراکی های غنی و نشاسته ای بدهید. ذرت، پودر ذرت مخلوط شده با آب و پوره ذرت از جمله غذاهای سرشار از نشاسته هستند. وقتی جوجه ها 40 روزه شدند، غذای آنها را با 14 درصد پروتئین، 8 درصد فیبر خالص، 2 درصد کلسیم خالص و مواد دیگری مانند فسفر، لیسین و ویتامین ها ترکیب کنید تا تمام خوراکی های لازم به بدن جوجه ها برسد.

برای اینکه جوجه غازها رشد بهتری داشته باشند، ویتامین ها و املاح را درون آب حل کنید تا الکترولیتها و مواد ضروری به بدن جوجه ها برسد و رشد بهتری داشته باشند.

غذای غاز خانگی

اگر در خانه خود غاز نگهداری می کنید، می توانید از باقی مانده غذاهای خود به غازها بدهید. هم چنین می توانید از سبزیجاتی مانند هویج، کلم، کاهو، سیب زمینی پخته و گیاهانی مانند شبدر، یونجه و انواع سبزی خوردن برای غذا دادن به غازهای خود استفاده کنید.

پودر ذرت یا سبوس گندم مخلوط شده با آب، گزینه خوبی برای غذا دادن به غازهای خانگی است. شما می توانید نان را تکه تکه کنید و در آب بیندازید تا غازها آن را بخورند. نانی که به غازها می دهید، باید بدون کپک و آلودگی باشد.

یادتان باشد که غازها، عاشق سبزی ها و علوفه های تازه و آبدار هستند. اگر حیاط دارید، می توانید در باغچه خانه خود سبزی بکارید و در روز، غازها را آزاد بگذارید تا چرا کنند و از سبزی ها بخورند. هم چنین غازها، علف های هرز و کرم های ساقه خوار را نیز می خورند و مزرعه، شالیزار یا باغ را از حشرات موذی و علفهای هرز پاکسازی می کند.

بعضی از افراد، برای سرعت بخشیدن به رشد غازهای خانگی خود، از غذای مکمل استفاده می کنند. اگر می خواهید به غازها غذای مکمل بدهید، بهتر است این کار را در هنگام عصر انجام دهید.

بهترین غذا برای غاز

بهترین غذا برای غاز، انواع سبزیجات و غلات است. غازها با خوردن سبزی ها و غلاتی مانند ذرت، گندم و جو بهتر رشد می کنند و سلامتی بیشتری دارند. البته برای بهتر رشد کردن آنها می توان از کنسانتره ها و پودرهای حاوی پروتئین استفاده کرد. غازها به صورت طبیعی سبزی ها و گیاهان را به عنوان غذای خود انتخاب می کنند؛ زیرا سیستم گوارش و بدن این پرنده، با گیاهخوار بودن متناسب است.

تغذیه غاز در زمان جوجه کشی

تغذیه غاز در زمان جوجه کشی و تولید مثل با دیگر زمانها فرق دارد. در این زمان، شما باید از کنسانتره گوشت، سویا، نمک، ذرت و سبوس گندم برای غذا دادن به غازهای خود استفاده کنید. 4 هفته قبل از شروع جوجه کشی غاز ، دادن جیره غذایی ویژه را شروع کنید. غذای غازهای ماده در دوران جوجه کشی، باید حاوی 17 درصد پروتئین باشد، وجود 15 درصد پروتئین در غذای غازهای نر کافی است. در این دوران، غذا بدون محدودیت در دسترس پرنده باید باشد تا پرنده به اندازه نیازش غذا بخورد.

غذای غاز وحشی

غازهای وحشی، غازهایی هستند که زیستگاه اصلی آنها طبیعت است و در سرتاسر دنیا پراکنده شده اند. غازهای وحشی، از ویژگی ها و امکانات موجود در طبیعت برای ادامه دادن به زندگی استفاده می کنند. غازهای وحشی، معمولا بیشتر از غازهای اهلی غذا می خورند. غازها مانند دیگر پرندگان آبزی مستعد ذخیره چربی هستند و مقداری از غذای خورده شده توسط آنها، به چربی تبدیل می شود.

غازهای وحشی از دانه ها، سبزیجات، بذرها، کرم ها و حشرات ساقه خوار، علفهای هرز و علوفه برای غذا خوردن استفاده می کنند. این پرندگان، بعد از غذا خوردن، مقدار زیادی سنگریزه می خورند تا غذای آنها راحت تر و بهتر هضم شود. نوشیدن آب نیز یکی از کارهایی است که غازها زیاد انجام می دهند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۳۰
ایمان قناعت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی